UI/UX

  • 0 نظر
  • 965 بازدید

طراحی تجربه کاربری UX چیست؟

هر کاربر و مصرف‌کننده یک محصول، در زمان برخورد با کسب و کار تولیدکننده آن، تجربه‌ای را می‌گذراند. یک مغازه ساده در بازار را تصور کنید، از وقتی که مشتری وارد مغازه می‌شود و محصولات رو نگاه می‌کند، با فروشنده صحبت می‌کند، خرید می‌کند و از مغازه بیرون می‌رود، همه جزئی از تجربه او نسبت به آن مغازه به حساب می‌آید.

همین اتفاق در فضای دیجیتال هم می‌افتد. زمانی که کاربر به یک سایت سر می‌زند و از محتوای آن استفاده می‌کند و یا خریدی از آن سایت انجام می‌دهد، در حال گذراندن یک تجربه با آن کسب و کار است. طراحان به این نتیجه رسیدند که مهم‌ترین چیزی که در خرید یک محصول و رضایت از آن تأثیر دارد، همین تجربه کاربری و داشتن حس خوب در هنگام تجربه کردن است. به همین دلیل عنوان تخصصی طراحی تجربه کاربری UX یا همان User Experience Design به وجود آمد تا به طراحی تمام مسیر تعاملی که یک کاربر می‌تواند با یک کسب و کار داشته باشد، بپردازد. هدف اصلی UX، پیدا کردن مشکلات و نقاط درد کاربر در مسیر تجربه خود و ارائه بهترین راه‌حل‌ها برای حل این مشکلات است.

به عنوان مثال ممکن است یک نفر برای خرید اینترنتی کفش به یک سایت مراجعه کند و به دسته‌بندی کفش‌ها برود. در صفحه دسته‌بندی، تعداد زیادی کفش می‌بیند اما آن سایت، راهی برای دسته‌بندی جزئی‌تر این کفش‌ها مثل جنسیت یا مدل کفش ارائه نکرده است. این شخص باید مدت‌ها ده‌ها و صدها محصول را نگاه کند تا کفش مورد نظرش را پیدا کرده و به سبد خرید اضافه کند. سپس برای نهایی کردن خرید خود و پرداخت هزینه مسیر سختی را داشته باشد، مثلاً عضویت در حساب کاربری پیش از خرید، پر کردن فرم‌های طولانی و وقت‌گیر، طولانی بودن مراحل پرداخت آنلاین و …. این شخص بعد از دیدن این مسیر عذاب‌آور، از خرید خود منصرف شده و از سایت خارج می‌شود.

طراحی رابط کاربری UI چیست؟

هر محصول دیجیتال (سایت یا اپلیکیشن) دارای یک قسمت ارتباطی بین مصرف‌کننده و آن محصول است. یعنی کاربر از طریق آن قسمت دیداری، با آن محصول تعامل می‌کند و به خواسته‌اش می‌رسد. به این واسط بین کاربر و محصول، رابط کاربری یا User Interface می‌گویند. وقتی یک اپلیکیشن موبایل یا یک صفحه سایت را باز می‌کنید، پس‌زمینه، منوها، دکمه‌ها، رنگ‌بندی‌ها، چینش صفحه و ستون‌هایی مشاهده می‌کنید که قسمت‌های گرافیکی سایت را شامل می‌شوند. طراحی این المان‌ها توسط طراح رابط کاربری UI انجام شده است.

البته باید در نظر داشت که محصولات دیجیتال تنها شامل سایت و اپلیکیشن نمی‌شود و محصولاتی مانند نرم‌افزارها، بازی‌های کنسول، دستگاه‌های دیجیتال مثل عابر بانک‌ها و دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری همه جزئی از این محصولات هستند.

هدف اصلی یک طراح رابط کاربری، ارتباط گرفتن ساده و سریع کاربر با محصول دیجیتال است. او تلاش می‌کند وقتی کاربر در حال استفاده از محصول است، هیچ سؤالی برایش پیش نیاید و بتواند بدون پیچیدگی، تمام کارهای مورد نظر خود را با محصول انجام بدهد.

مثلاً ممکن است شما وارد یک سایتی شوید و به دلیل رنگ بد پس‌زمینه یا فونت‌های کوچک، نتوانید مطالب آن را بخوانید. یا آنکه وارد سایتی شوید که چینش داخل صفحات آن نامرتب و شلوغ است و علاوه بر حس بد، شما را سردرگم می‌کند. حل کردن این مشکلات از وظایف طراح UI است.

تفاوت طراحی UX و UI چیست؟

با تعریف این دو اصطلاح، شاید تا حدودی تفاوت آن‌ها مشخص شده باشد اما در این قسمت به صورت کامل به این مورد پرداخته می‌شود.

طراحی تجربه کاربری برای همه مدل محصول اعم از فیزیکی یا دیجیتال کاربرد دارد. این عنوان، گسترده‌تر هم بوده و به طراحی تمام ارتباطات بین یک کسب و کار و کاربر می‌پردازد. به عنوان مثال، همان فروشگاهی که کفش می‌فروشد، UX را می‌تواند هم در طراحی خود کفش‌ها وارد کند و هم در قسمت‌هایی مانند طراحی سایت، ارسال محصولات و خدمات پس از فروش از طراح UX استفاده کند. به صورت کلی، UX یک تصویر جامع است و در قسمت‌های زیادی می‌تواند مطرح شود.

 

 

در مقابل، طراحی رابط کاربری UI تنها در مورد محصولات دیجیتال و قسمت واسطه مجازی آن‌ها وارد می‌شود. اما به این معنی نیست که UI بخشی از UX بوده و یا وظایف کمتری دارد. در محصولات دیجیتال، این دو عنوان مانند برادر باید در کنار هم کار کنند تا به موفقیت برسند. با گسترش این نوع محصولات و همچنین بیشتر شدن آن‌ها در آینده، طراحی دقیق و درست هر قسمت اهمیت پیدا کرده است؛ به همین خاطر شغل طراحی UI ایجاد شده تا در کنار UX به صورت اختصاصی به این قسمت مهم بپردازد.

 

administrator